Sagan om bilderboken som försvann

En dag kom en av våra stammismammor in med sin sedvanliga hög med bilderböcker. Jag återlämnade dem och vi kunde konstatera att en fattades. Eftersom jag vet av erfarenhet att böckerna brukar dyka upp efter ett tag så lånade jag bara om den.
Det här upprepades under några några månader och mamman kände sig skamsen över att ha tappat bort en bok. Jag förklarade att sånt händer men om det är helt kört så tar vi bara en hundring i ersättning för bilderböcker.
Boken det handlade om var Vargen kommer! av Tony Ross. Det är en rätt anarkistisk version av Peter och vargen som slutar kolsvart med att vargen äter upp alla människor i byn. Jag tycker den är helt hysteriskt rolig och många andra vuxna uppskattar den med.
Just det. Vuxna uppskattar den. Inte barn i samma grad tydligen.
Boken dök upp tillslut. Den hade legat bakom ett element. Sonen i familjen hade efter långt förhör erkänt att han bläddrat i den själv och tyckt den var så otäck att han hade gömt den.
Det händer ibland att jag varnar låntagare om dom lånar deckare som jag tyckt varit osedvanligt blodiga. Till exempel lånar jag inte ut Odjuret av Roslund & Hellstrand utan en liten varning om obehagligt våld mot barn. Vargen kommer! är numera med på den listan av böcker.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0