Viva el nerd!

Jag är en nörd, en geek, en fanboy. Jag har hyllmeter efter hyllmeter med fantasy, SF och skräck. Jag kan namnge de flesta karaktärer från star wars, även de som aldrig nämndes vid namn i filmerna. Jag sitter uppe till klockan tre på fredagsnätter för att få det senaste avsnittet Battlestar Galactica rykande färskt på torrent. Jag kan skilja på en T10 och en T8 genom att trampa på dem i ett mörkt rum. Jag kan stava Cthulhu utan att googla och garvar åt Old Ones skämt. Jag vet vem Hal Jordan är och jag vill VERKLIGEN ha en Green Lantern t-shirt.
Jag är inte ensam...

Vadan denna fruktansvärda bekännelse från Vilse? Vi som trodde han var en rekorderlig vuxen karl utan barnsliga böjelser eller Tie fighers i bokhyllan... Jo jag väljer att komma ut som übernörd efter att ha läst Oscar Waos korta förunderliga liv av Junot Diaz.
På ytan är det ännu en av alla dessa sydamerikanska släktsagor toppad med en rejäl dos diktatorsgrymheter men skrapar man lite så visar det sig att Diaz försett sin skapelse med en cloaking device som skulle göra en Klingon grön av avund.
Frodiga och burleska familjeromaner från sydamerika hör till kulturtanternas territorium. Jag tror faktiskt att man numera får en lila scarf och skitstora etniska träörhängen automatiskt om man köper Allende eller Vargas Llosa. Det hör liksom ihop. Mången kulturtant kommer även att plocka på sig ett ex av Oscar Wao när de passerar bokhandeln på väg till sin kurs i frigörande afrikansk dans (svart hjärta, vita ben...the horror...the horror...). Väl hemma kommer de öppna romanen och inte förstå ett jota. Den lömske lille Junot har nämligen skrivit vad som kan vara den första riktigt stora romanen som enbart kan till fullo förstås av nördar.
Boken berättar historien om den dominikanska familjen de Leon och deras öden under den karibiske Sauron Trujillos blodiga regim. Familjen de Leon tror sig ha drabbats av en förbannelse, en fukú utslungad av diktatorn.
I bokens centrum finner vi Oscar, andra generationens invandrare i USA och en fullblodsnörd. I Oscars fall kan man säga att fukún faktiskt yttrar sig i just hans nördighet. Han är en socialt missanpassad och överviktig pojke som tar sin tillflykt i SF och fantasy, anime och rollspel. Diaz låter Oscars besatthet svämma över texten och hans referensramar blir de styrande. Vi för referenser till Tolkien, Watchmen, Moorcock, Akira, Lovecraft, EE Doc Smith, Dr Who you name it. Allt serverat med samma självklarhet som den oöversatta spanska slang som strömmar genom boken. Stundtals blir det en pulserande populärkulturell karibisk beatprosa. William Gibson full som en puta på hemkörd rom. Heinlein goes salsa.
"När Gondlin faller väntar man inte på att Balrogerna ska knacka på porten".  Jag fattar. Gör ni?

Kommentarer
Postat av: Karl

VI ÄR MÅNGA VI ÄR STARKA BEJAKA DIN INRE NÖRD HEJ!



Det är inte lätt att vara intresserad av Fantastik i bibliotekskretsar, en del ser tyvär det hela som något slags lägre stående kultur yttringar.



Kämpa på!



/karl

2009-02-10 @ 14:36:12
URL: http://drommarnasberg.wordpress.com
Postat av: Magnus

Detta är ju inte riktigt rätt inlägg att skriva denna kommentar till men ändå..

Kan man lära sig att läsa snabbare?

Hur snabbt läser du (sidor i timmen ex)?

Får man läsa på arbetstid som bibliotekarie?!

Vad är lönen och hur ser arbetsmarknaden ut? Det lät lysande (iofs gäller väl detsamma som forskare inom humaniora som jag ska bli).



Nybliven student så är det mest kurslitteratur som av naturen går segt att läsa. Då blir det 30 sidor i timmen om jag är koncentrerad och 15-20 om det är en riktig bamsing.

2009-02-13 @ 15:13:45
Postat av: Maria

Lön? finns det bibliotekarier som får betalt?

sammhällskunskapsläraren på det förra gymnasiet jag jobbade på brukade använda mig som varnande exempel på vad man inte skulle utbilda sig till...

2009-02-17 @ 12:50:08
URL: http://www.morellen.se
Postat av: Lotta

Påminner mig om när jag en gång var på kurs med en engelsman, upper middle class, och för att vara konversabel sa att jag kunde en rolig historia på engelska. Han bad mig berätta den och eftersom jag ofta pratar innan jag tänker berättade jag glatt historien som jag nu bara minns poängen av. Den handlade om toalettbesök och slutklämmen var något om Klingon och Uranus. När jag kommit så långt hade hans ansiktsfärg ändrats och ja, det blev väl inte så mycket konversation efter det... Men gentleman som han var så märktes ingenting av detta nästa kursdag. Tack och lov.

2009-02-19 @ 16:50:06
Postat av: Kajsa

Skitbra var den! Boken alltså.

2009-02-24 @ 18:08:31
URL: http://fridayforever.blogg.se/
Postat av: Anna S

Det låter ju som en helt fantastisk bok! Jag är ganska allergisk mot kulturtantböcker, så jag tror att jag helt hade avfärdat den här som ännu en bok som spänner över allt för många generationer och handlar om kärlekens kraft (typ). Istället verkar det ju vara en bok som skriven för mig. Fantastiskt!

2009-02-24 @ 19:14:17
URL: http://evilkitten.blogg.se/bok/
Postat av: karl

Jäklar vad bra boken var!

2009-03-02 @ 14:12:51
URL: http://drommarnasberg.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0