Obligatoriskt blogginlägg om Twilight

Trodde ni skulle kunna fly undan Bella & Edward bara för att ni läser min lilla blogg? Inte en chans. Alla bokbloggar måste ha minst ett inlägg om Stephenie Meyers och Twilght filmen som har pemiär på fredag (fast det sista visste ni va?)
Topic bland tjejerna på högstadiet har den senaste veckan varit : Vem har biljett? Att fråga biljett till vad? har bara belönats med ögonkast som visar att man är dum i huvet. Vi har även utsatts för en klagokör från tjejer som inte fyllt 15 och som misslyckats att övertala föräldrarna om att de borde tillbringa fredagen på bio i en salong med halvt hysteriska tonårsflickor. Minst ett försök att muta mig och kollegan att agera målsman har förekommit.

Det är inte min mening att låta hånfull men jag kan inte låta bli att le en smula åt hela Meyer-fenomenet. Inte sen Harry Potter har jag sett nåt liknande i ungdomsboksvärlden. Till skillnad från HP så är Meyer intressant nog ett gräsrotsfenomen. Den första boken släppes utan fanfarer från förlaget och tog rätt lång tid på sig att utvecklas som fenomen.
Vi köpte in den första och jag läste den en varm helg på altanen. Jag kan inte säga att jag blev hänförd men jag såg att den hade potential för rätt målgrupp (medelålders män är inte rätt målgrupp).  De första månaderna så samlade den mest damm i hyllan men efter en strategisk flytt från skräckhyllan till kärlekshyllan och några personliga rekomndationer till ett gäng av våra bokslukande högstadietjejer så fick den vingar.
Över en natt så skulle ALLA tjejer läsa böckerna. Jag sprang till bokhandeln gång på gång för att fylla efterfrågan och numera har vi fler ex av den första Meyer än av den första HP boken.
Så har det rullat på ett tag nu. Vi har konstant kö på alla böckerna, både de svenska och engelska. Rätt många tjejer har imponerande nog läst Meyers icke-vampyrbok The host. Det imponerande beror på att jag beställde fel version från adlibris så vårt ex är en skräckinjagande volym på 1200 sidor med texten i storstil. Den är inte svårläst men dess volym kan skrämma skiten ur den mest lässugna.

På fredag kommer tjejerna vallfärda till filmstaden och jag tror att det enbart kommer öka på trycket på våra exemplar. Vi har nog bara sett början på det hela än.

Lustigt nog så finns det förlorare i det hela med: alla sveriges tonårspojkar. För ett tag sen hörde jag en tjej i 14-årsåldern säga: "När jag skaffar en kille då ska han vara precis som Edward". Alla hennes kompisar nickade medhållande.
Stackars alla brölande osäkra målbrottskillar med för stora fötter och sviktande självförtroende. Inte nog med att de måste ta sig igenom puberteten, de måste tävla med en underskön vampyr om flickornas gunst. Få tonårskillar jag känner kommer klara att leva upp till den standarden. Jag vet att jag inte skulle fixat det i alla fall.

Kommentarer
Postat av: Maria





Hej!



Filmen Twilight kan ingen ha undgått, och därför inte heller musiken som är med i filmen.



Nu släpper bandet Paramore en live DVD, The Final RIOT! Med på dvd:n finns bland annat spåret Crushcrushcrush i en perfekt liveversion.







Missa absolut inte kvintetten från Tennese som varit med och gjort musiken till Twilight!







Paramore består av fyra medlemmar, Hayley Williams, Josh Farro, Zac Farro och Jeremy Davis.



Det är ett band som jobbat otroligt hårt får att nå dit dom är idag.



De fick sitt stora genombrott 2005 när John Jannick, grundare av Fueled by Ramen såg dem och deras projekt. Sammarbetet började omgående och 2005 släppte det sitt debutalbum ”All We Know Is Falling”. Skivan blev otroligt väl mottagen och både The New York Times och Spin hyllade albummet.







2006 var ett år av turnerande för Paramore, det turnerade med band som Straylight Rum och Simple Plan. Året avslutades med lyckade turnéer i Nordamerika, Europa och även Japan.







Bandet har bland annat blivit utsett till ”Best New band! av tidningen Kerrang i England.







Några av deras mest kända verk är ”Riot!”, ”Misery Business”, ”For a Pessimist, I’m Pretty Optimistic! och självklart Twilight låten ”Decode”







CD/DVD:n släpps i Sverige den 26 november och kan du inte vänta tills dess finns trailer och klipp från dvd:n på länkarna.







PARAMORE DVD TRAILER # 1:



Uk" rel="nofollow">http://www.youtube.com/watch?v=7OOapejdUk







CRUSHCRUSHCRUSH LIVE- premiered exclusively on Myspace:



http://vids.myspace.com/index.cfm?fuseaction=vids.individual&videoid=46310468







2008-11-19 @ 10:13:14
Postat av: Maria

lite synd om gossarna kanske men deras drömmar är nog inte heller heller helt verklighetskalibrerade om än inte litteraturbaserade. Så småningom brukar idealen besegras av kärleken

2008-11-20 @ 11:16:46
URL: http://morellens.blogg.se/
Postat av: Maria

Hehe. Inte bara lite synd om pojkarna, utan också om flickorna som tycker att en svartsjuk, överbeskyddande och kontrollerande buffel är den ultimata mannen. ;)

2008-11-22 @ 13:36:34
URL: http://www.vildvittra.se
Postat av: Vilse

Heter alla som kommenterar min blogg Maria? Även warner musics lilla minion som försökte spamma hette Maria. Strange..

Båda Mariorna här har ju helt rätt. Tonårspojkar har en totalt skruvad syn på hur tjejer ska vara. Samtidigt så är det lite läskigt om småtjejerna verkligen tror arr en mormonvampyr som Edward skulle vara nån sorts önskepojkvän. Jag måste hitta böcker med bra bilder av både tjejer och killar och kasta på kidsen.

2008-11-23 @ 02:13:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0