Vilse och mysteriet med den finska grottbjörnens folk

Under min studietid jobbade jag extra i en bokhandel. Det var ett trivsamt extraknäck och jag hade nog blivit kvar på heltid om inte omständigheter och arbete tagit mig till en annan ort.
En eftermiddag stod jag i kassan när en kund kom fram. Damen ifråga undrade om vi hade nya Jean M Auel boken. Jag blev klart fundersam eftersom jag inte hört eller sett att det skulle komma en ny Auel. Jag förklarade det för damen som då svarade att hennes väninna minsann visste att det kommit ut en ny på finska. Det gjorde mig dubbelt förvirrad. Skulle en ny Auel komma ut på finska innan svenska och om det var sant, var var den engelska utgåvan?
Jag tog damens nummer och bad att få återkomma. Jag frågade runt bland de andra i butiken och ingen hade hört talas om nån ny installation i Auels mjukporrserie om grottmänniskor. Det här var i internets barndom men vi gjorde vårt bästa med de sökmotorer som fanns tillhands men hittade inget som tydde på att damen hade rätt. Jag ringde henne och förklarade det och hon blev rejält sur. Hon visste ju att den fanns på finska minsann.
Strange.

Hoppa fram några år. Jag befinner mig på mitt nuvarande jobb när en dam kommer in med precis samma fråga. Återigen ska denna mystiska bok finnas översatt till finska men otillgänglig både på svenska och engelska.
Jag googlade skiten ur frågan men var återigen tomhänt efter långt sökande.
När jag berättade om det för kollegan berättade hon om en bekant på ett bibliotek på en helt annan del av landet som också fått frågan om den finska Auel. Samma fråga. Tre väldigt skillda geografiska platser i landet. Hur tusan gick det till?
Som grädde på moset så kom det in en helt annan låntagare när Den nionde grottan släpps på svenska. Hon hittade den på snurran och utbrast glatt: Ja! Har den kommit på svenska nu? Den har ju bara funnits på finska.
Självklart fick det mig att rota mer i bokens utgivninghistoria och den svenska kom före den finska...

Har någon mer i landet hört talas om den finska Auel? Hör gärna av er i kommentarerna. Det skulle vara intressant att veta var ryktet började och hur det gick till.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0