Du är golbög!


Vi kan planera vårt jobb rätt fritt. Ofta tar vi lite tid hemma för att läsa ungdomsböcker och förbereda oss allmänt.
Så gjorde jag häromdagen. Softade på morgonen och tog sen en buss som gick strax efter klockan tio till jobbet. Problemet var att några av bygdens alkisar hängt på låset till bolaget för att köpa dagens ranson och nu åkte övergång tillbaka till kvarten.

Jag har åkt kommunalt i många år nu och är rätt van med de lokala förmågornas härjande på bussen. Jag minns med glädje en riktigt förbannad busschafför som slängde av en alkistant som tappat sin nyöppnade 7,2. Burken rullade vackert ner för hela bussgången och sprutade ner skorna för alla som inte hade märkt vad som hände. Den tanten fick promenera en dryg mil hem till hålan.

Den här morgonen var iaf gubbarna arga på varnadra. Dom småtjafsade och muckade med varandra medans dom gulpade ner morgonpilsen. Jag försökte läsa och ignorera dom. Grälet där bak ökar i ljudvolym och jag känner att jag börjar tappa tålamodet.
"Du är en golbög!"
"Nä! du är en golbög!"

Bussen är full med tanter och barn och när idioterna börjar bitchslappa varandra där bak förlorar jag humöret. Jag ställer mig upp och skriker: "Bete er som vuxna förihelvete!"
Det blir helt tyst i bussen.

Jag sjunker ner i min bok igen och njuter av tystnaden. Då får jag en fet hand i bröstet.
"Vem fan tror du att du e va?"
STOR tjock alkis blänger på mig.
"Jag är en som vill ha lugn och ro på bussen när jag ska till jobbet, ok? Sluta fjanta er. Det finns barn här"
Han stirrar på mig med ofukuserad blick.
"Du ska fan inte tro nåt för du e nykter"

Då fattar jag att situationen kan bli våldsam och drar upp ett ben för en pungspark om det skulle behövas. Han fortsätter ranta om att det är han och hans polares rätt att härja som dom vill på bussen. Vid det här laget har jag totalt tappat tålamodet. Jag skiter i det faktum att jag har ett möte och att en blodig näsa eller en blåtira kanske inte skulle se så snyggt uttan ställer mig upp och skriker att han ska gå och sätta sig och hålla käften.

Jag är en rätt liten kille men tydligen så fattade alkisen att det var dags att backa. Han sätter sig men fortsätter och snackar fast nu är det om att vi ska vara polare. Jag ignorerade bara honom och försökte fortsätta läsa.

När vi väl kommer till ändhållplatsen så hör jag alkisen säga till sin "polare": "Öh fan ska vi slåss NU då?"
Älska åka buss...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0