Jävla EMOs

När man tänker biblioteksstölder så går gärna tankarna till de mer omtalade och spektakulära fallen. Jag tänket på t.ex snubben som stal och sålde Newtons Principia och sen avslutade hela historien med att spränga sig själv och sin lägenhet i luften.
I verkligheten är biblioteksstölder mycket mer meningslösa och enahanda. De böcker som oftast stjäls hos oss är David Pelzers hittepå självbiografier och Berny Pålssons självstympningsmanual Vingklippt ängel.
Jag är ärligt rätt less på att köpa och plasta nya exemplar av de böckerna. Det är en jäkla tur att de finns i pocket numera.
Så kallade true stories är enormt populära bland tonårstjejer. Ju vidrigare övergrepp som begåtts desto populärare är boken. Den nya favoriten bland tjejerna på högstadiet är 14 år till salu av Caroline Engvall. Vi har nästan lika lång kö till den som till Stephenie Meyers senaste mjukerotiska vampyrbok på svenska.
Jag har ofta ställt mig frågan varför prostituerade småbrudar och rövknullade småpojkar är en så stor hit i demografin flickor 12-18. Ska jag drista en gissning så är det väl att det är tanken på att nån har det värre än en själv som lockar.
Oavsett vad som lockar så är det ett faktum att en del av alla slukerskor av missöden väljer att hoppa över den enkla proceduren att LÅNA boken innan de går ifrån biblioteket. Med största sannolikhet beror det på att de redan är spärrade från att låna eftersom de inte lämnat tillbaka den förra boken om misshandlade barn de lånat trots tre påminnelser och en räkning.
Vi är liberala med böter på vårt bibliotek. Vi låter folk låna fast de passerat gränsen för avstängning (50 kronor) så länge de lämnat tillbaka boken de är skyldiga pengar för. Har de inte lämnat igen boken är det dock stopp. Den policyn kommer tyvärr leda till att jag är dömd att plasta 14 år till salu tills jag går i pension...

Om jag skulle gissa vilken den mest stulna boken på svenska bibliotek är så säger jag Sveriges rikes lag. Den är förbannat dyr och mer eller mindre ett måste för landets juriststudenter.
När jag i mitten av 90-talet jobbade på ett större bibliotek i landet hittade vi upprepade gången lagbokens pärmar snyggt på sin plats i hyllan men sidorna var utskurna. Jag undrar verkligen hur många av landets jurister som börjat sin karriär med en lagbok utan pärmar på ett studentrum.

En av de intressantaste bokstölder jag hört om hände en bekant till min kollega. han jobbade på ett bibliotek i södra norrland och skulle hålla en visning för en vuxengrupp. När han kom till referensavdelningen upptäckte han till sin förvåning att hela Nationalencyklopedien saknades. Vi snackar 20 band med en vikt på ca 60 kilo sammanlagt. Teoretiskt sett så borde den gå ner i två stora papperskassar. Det måste vara ett av de bökigaste snatterier som utförts.

Kuriosa: I nyutgåvan av Döden är en man skriver Per Lindeberg om sin boks öden och äventyr på biblioteken i stockholm. Tydligen så har sammanlagt ett 40-tal exemplar försvunnit under åren. Vore man konspiratoriskt lagd så kunde man spekulera om att det handlar om biblioteksstölder med en politisk bakgrund. Men inte skulle väl Hanna Olssons krets sjunka så lågt? Eller?

Kommentarer
Postat av: Gaaahhhh!

Du säger att han stal Newtons Principia..

Som om den skulle förvaras i Svergie? Näe, det som stals var en skum jävla bibel som en av våra rövarkonungar hade roffat åt sig på en allt annat än lugn resa till Baltikum.

2008-10-06 @ 12:07:24
Postat av: vilse

Du har helt rätt. KB mannen snodde aldrig någon Principia. Jag blandade ihop honom med tjafset kring exemplaret som såldes av Christies för några år sen som visade sig vara stulet från Uppsala universitetsbibliotek.

Jag tror dock att det finns ett par exemplar av Principia i sverige, åtminstone andra och tredjeupplagan. Nån som kan bekräfta?

2008-10-06 @ 15:05:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0