Nu är Roine på taket igen.

Fastighetsskötare är ett yrke som jag tror kräver ett speciellt lynne. De flesta jag träffat har varit rätt udda karaktärer. Vår nuvarande fastighetstomte heter Roine och han kan enbart beskrivas som speciell. Han är tveklöst händig och plikttrogen men saknar totalt sociala färdigheter.
Huset vi finns i är ett åttiotalsbygge som nu sakta men säkert håller på att förfalla eftersom ingen renovering gjorts på 20 år. Följden av detta är att vi har ganska täta kontakter med Roine.

Igår upptäckte jag en ful brun fläck på innertaket vid barnavdelningen. Jag har ingen aning om hur länge den vart där då man i ärlighetens namn inte tillbringar så mycket tid med att titta på taket på jobbet. Hursomhelst så hämtade jag en stege och kunde konstatera att fläcken inte bara var ful, den var fuktig också.
Biblioteksfolk delar villaägarens näst in till maniska skräck för vattenläckor så jag ringde genast Roine. Han lovade att komma och kika på den. Underligt nog lät han rätt glad. När jag tänkte efter så kom jag på att Roine nog gillar att gå runt på tak. Det verkar så. Han tillbringar vad som verkar vara en stor del av sin arbetstid på olika tak runtom på skolområdet. Jag antar att det är ett rätt smart sätt att jobba om man inte vill bli störd. Folk i arbetskläder som står på tak måste ju rimligen göra något viktig så man stör dem inte i onödan. Det är t..o.m smartare än att gå runt med en bunt papper och verka upptagen när man inte vill utföra något riktigt arbete.

Förutom tak gillar Roine att meka med vår fläkt och hänga i sin skrubb. Fläktsystemet är årsbarn med huset och har med åren utvecklat en hel del underligheter. En minnesvär januaridag så började det pumpa in ouppvärmd luft helt plötsligt.  Det har även en tendens att starta och stanna med oreglbundna intervall.
Roine brukar komma in nån gång i veckan och meka med det. Underligt nog så brukar fläktarna bara bete sig ännu underligare efter varje besök. Jag antar att Roine hoppas på att nån dag hitta nån magisk kombination av knapptryckningar och filterbyten som får allt att funka som det ska. Jag gissar att det är fastighetsskötarnas heliga graal.

Skrubben? Jo Roine har en egen skrubb hos oss. Den är full av stora skåp med massa lampor, knappar och rattar. Det kan ha något med fläktarna att göra. Vad de nu än gör så gillar Roine att hänga därinne. Han kan tillbringa timmar där.
Det underliga är att han alltid stänger dörren. Om jag skulle tillbringa tid med att trycka på knappar i ett utrymme stort som en städskrubb så skulle jag nog välja att ha dörren öppen men inte Roine.
Detta har resulterat att han flera gånger skrämt the bejeezus ur både mig och min kollega genom att plötsligt uppenbara sig i ett låst bibliotek man var säker på var tomt. Numera brukar jag knacka på skrubbdörren när jag kommer till jobbet för att slippa hjärtattacker.
Nej, jag tänker inte spekulera i vad han pysslar med därinne.

Medan jag skriver detta hör jag Roines steg ovanför mitt huvud. Han dök upp beväpnad med en stege och en skitstor silikonspruta. Jag hoppas att han hittar läckan. Oavsett om han hittar läckan eller inte så tror jag Roine är lycklig på sitt tak.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0