Arbetsro & power point-charlataner

Nån gång per år kommer min chef på att vi måste fortbildas och det på enklast möjliga vis. Han bokar in hela personalgruppen på nån aulaföreläsning där en kändis eller "motiveringsexpert" står och håller låda framför en power point presentation. Påfallande ofta har föredraget inte ett jota med vad nån av oss jobbar med att göra. Självklart är det obligatoriskt.
Genom åren har jag fått lyssna till människor som Mark Levengood, Stefan Einhorns snällhetsplatityder, en kvinnlig präst i enorm orange särk som mest talade om hur hennes dotter tog körkort i paris och en hel radda till halvkändisar med olika "mad skillz" i kostråd och motivation.
Underligast var när vi skickades iväg för att lyssna på Lottie Knutsson, ni vet hon från fritidsresor som hanterade krisen runt tsunamin så bra. Ett intressant föredrag men vad i helskotta ska jag ha det till? Risken att en tsunami träffar fackavdelningen känns rätt liten.
När föreläsningen är avslutad kan chefen sätta en bock i rutan för vidareutbildning och glatt gå vidare. Att jag och min kollega ständigt går på föreläsningar, kurser och seminarier som är relevanta för vårt jobb tycks aldrig ha fungerat som argument för att slippa sitta en eftermiddag och lyssna på dravel från charlataner.

Idag skulle vi iväg på nån sorts hälsoeftermiddag men i sista sekund ställdes den in då hälsokonsulten ironiskt nog hade blivit sjuk. till saken hör att vi annonserat att vi skulle stänga tidigare. Jag valde att strunta i det och hålla öppet till 19 som i normala fall. Det var länge sen jag fick så mycket gjort under öppettid.
Jag fick bara in enstaka ströbesökare under kvällen så jag fick möjlighet att jobba undan en massa som blivit liggande.
Jag måste nog sätta in annonser med felaktiga öppettider oftare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0