Gallrandets sköna konst

Det bästa sättet att förbereda en bok för återvinning är att vika ut pärmarna till ett smalt V och sen sätta pekfingrarna i glipan som bildas mellan pärm och bok. Sen är det bara att riva till så lossnar sidorna från pärmen. Anledningen till att vi gör så är att den hårda pärmen inte kan gå med i pappersåtervinningen utan måste gå som brännbart.
Första gången jag utförde det här kände jag mig som en barbar. Att förstöra böcker var bland det mest otänkbara för mig. Nu är det rutin. Den enda nackdelen är att man blir förbaskat trött i händerna efter några hundra böcker.

Jag och min kollega älskar att gallra. Vi vill att hyllorna hos oss ska vara snygga och uppdaterade. Det värsta vi vet är hyllor fyllda med fula böcker som aldrig lånas ut. Biblioteksmjukvaran som vi använder (book-it för nyfikna biblioteksmänniskor) har en fin funktion där man kan söka på böcker som stått på hyllan under en viss tid. Vi brukar använda 600 dagar som regel. Man söker på det och får sen en lista på dom titlar som inte rört på sig. Med den i handen är det sen lätt att agera dödspatrull bland hyllorna. I ärlighetens namn så får alla böcker på listan en chans. Vi kollar vad det är för något och hur många gånger den varit utlånad innan dess öde avgörs. Klassiker slipper så gott som alltid undan men numera bortglömda författare av bonderomaner lever jävligt farligt hos oss. Bortglömd författare + fult pansarband + inga utlån = Hejdå. Ibland får hela författarskap stryka med. Senast var det Rune Pär Olofsson som försvann och jag kan lova att Alice Lyttkens hänger löst.

En del som läser det här kanske uppfattar oss som vandaler och olämpliga att sköta ett bibliotek. Idéen är väl att ett bibliotek ska spara på allt? Problemet med den tesen är att den inte funkar för små bibliotek. Självklart ska dom stora biblioteken med enormt magasinutrymme spara ett ex av allt men för oss funkar det inte. Vi måste göra plats för det nya och rensa ut det gamla. Studier visar dessutom att utlåningen MINSKAR om man inte gallrar. Folk hittar helt enkelt inte det dom vill ha eftersom hyllorna fylls med gammal skit.

Processen jag beskrev i början sker aldrig under öppentid. Vi har några låntagare som anser att vi inte bör ta bort någon bok från våra hyllor. Låntagare som om tillfrågade skulle försvara en Berlinguide från 1980 med näbbar och klor. När dom frågar om vi gallrar svarar jag bara oskyldigt: "Bara det som är trasigt" och ler. Om de sett vad jag gjorde när dörrarna är låsta hade jag nog fått stryk.
En rätt udda låntagare, numera bortgången, hatade att vi gallrade. Han ansåg att de bästa böckerna var de som ingen annan lånade. Han släpade alltid hem de fulaste volymerna av de mest obskyra författarna. Jag har ingen aning om han läste dem men det sabbade vårt system att söka upp böcker att gallra så man kan säga att hans plan fungerade till viss del. Samma låntagare var dessutom ansvarig för att ha skrämt skiten ur mig på jobbet. Så här är det: När jag är själv på jobbet så har jag en tendens att sjunga för mig själv när jag ställer upp böcker. Jag sjunger typ nuu ställer jag upp nalle puuuuh till egna små melodier. Jag står alltså nere i barnrummet och sjunger om att ställa upp böcker när nåt rör sig på vår enormt skabbiga soffa därnere. Låntagaren hade satt sig där för att läsa DN och sen blivit trött och somnat. Min sång väckte honom och jag skrek som en liten flicka eftersom jag inte sett honom där.
Efter det har jag varit rätt noga med att kolla lokalerna innan jag börjar tralla.


Kommentarer
Postat av: Borta med vinden

Nej, Vilse, det är inte ditt ex av "Lemprières lexikon" jag har. Jag lovar. Du kanske råkade gallra bort det?



Kram, P.

2008-09-14 @ 22:31:43
Postat av: Den luttrade bibliotekarien

600 dagar det var hårt, vi är lite veligare på mitt bibliotek. Men jag håller med, är man på gallringshumör känns det bra när soptunnorna är fulla (vi slänger allt i brännbart-tunnorna)

2008-09-16 @ 23:26:50
URL: http://bibblan.trackback.se/
Postat av: Vilse

Idag har jag och kollegan konspirerat med chefen för teknik och fritd (han som basar över killarna med stora maskiner och självlysande kläder) för att frakta bort ca ett ton gallrade böcker. Han ska hjälpa oss att frakta böckerna till en soptipp på annan ort så våra låntagare inte märker vad som händer :)

2008-09-17 @ 00:35:50
Postat av: Valterego

Är det några böcker som är värda att lägga vantarna på? Eller får ni inte ge bort dem?



//E

2008-09-18 @ 09:23:51
Postat av: Boeing 2393

Bränner ni Rune Pär Olofsson, era svin?!

2008-09-23 @ 17:51:59
Postat av: bobby d

Min erfarenhet är närmast den motsatta mot hur ni gör. Jag har flera gånger lånat en bok som uppenbart ej varit utlånad på länge, men ändå fått stå kvar i hyllan, men som direkt när jag lämnat tillbaka den försvinner spårlöst från biblioteket. Förmodligen efter principen att det är under gatlyktan det är lättast att leta.

2008-11-25 @ 12:58:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0