Vi vet tydligen vad du heter.

Biblioteksdatasystemet vi använder är kopplat till SPAR (Statens PersonAdressRegister). Det är en fiffig liten funktion som gör att systemet automatiskt ändrar adresser till låntagare som flyttat. Det gör det mycket enklare för oss att skicka ut hemska kravbrev till människor som glömt bort den där biten med att lämna tillbaka böcker i hela biblioteksproceduren.
Häromveckan fick SPAR nån sorts tuppjuck. Systemet bestämde sig för att brutaluppdatera allas uppgifter och helt plötsligt dök allas andranamn upp. Kanske ett litet problem men eftersom vi försöker vara det snälla lilla biblioteket och ringa till låntagare när deras beställda böcker kommit in så har det lett till en del bryderier. Numera får man ibland gissa vilket tilltalsnamn man ska använda när man ringer upp. Oftast gissar jag på det namn som låter vanligast och det brukar stämma. En del går helt bort. Hur många känner ni som kallas Ottilia?
En oväntad bonus är att vi fått hållhakar på en del av de bråkigare ungarna. Skolans tuffaste och drygaste unge är väldigt snäll mot mig numera sen jag avslöjat att jag vet att han heter Marion i andra namn...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0