Pundartrumf

Jag och kollegan satt och böt krigshistorier över lunchen. Ni som har följt min blogg vet att jag har en del udda historier från min tid på biblioteket och det verkar vara samma för de flesta andra i samma bransch.
Den här gången gled samtalet in på pundare och småkriminella vi stött på. Jag berättade om en ovanligt misslyckad pundare som livnärt sig på inbrott i vår lilla håla under ganska många år. Han är en rätt otrevlig typ och kan vara läskig när han är stenad. En gång rusade han in med stirrig blick och undrade var vi hade värderingsguider. Jag berättade att vi hade några frimärkskataloger och en myntkatalog men han ville ha uppgifter om fler föremål. När jag kollade såg jag att en annan filial hade samlarguider med en massa olika kategorier. Jag erbjöd mig att beställa hem några men han hade för bråttom så han skulle åka dit istället. Trevligt att biblioteket kan hjälpa till när tjyvgods ska baxas till rätt pris.

Kollegan kontrade med en stampundare på hennes förra jobb. Han hade en dag dykt upp märkbart fräschare. Tydligen hade han bestämt sig för att få sitt liv i ordning. Att han sen hade en ny karriär i åtanke blev tydligt när han frågade om böcker om kassaskåpssprängning. Kollegan kollade men det bästa hon kunde hitta var böcker om marksprängning. Jag antar att det påminde för mycket om riktigt arbete så han tyckte det fick vara.

Klar vinst till kollegan i den här omgången som jag ser det.

Kommentarer
Postat av: Magdalena

Fantastiskt! :)



Tack för en bra blogg.

2009-03-11 @ 07:49:20
Postat av: snowflake

hahaha!!!

Det är ju underbart!

2009-03-11 @ 11:09:22
URL: http://snowflakesinrain.wordpress.com
Postat av: Anonym

Wuut? heter det verkligen "böt" inte bytte då?

2009-03-17 @ 18:33:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0