Nobelpris #1

Visst kom nobelprisveckan tidigare i år än vanligt? Jag har för mig att det brukar vara närmare november innan Horace dyker upp och läser pristagarens namn med överdrivet uttal. Hans försök till oxfordengelska när han sa Harold Pinter får mig fortfarande att skratta.
En annan ändring som gör mig förbryllad är tiden. Det har alltid varit klockan 13 under min tid i branschen. Nu sa kollegan att det är redan klockan 12. har de bråttom i år? Nu får man ju börja fundera på vilken av toppkandidaterna som är krassligast innan man loggar in på Ladbrokes.
Jag har satt min heder i pant på att det blir Maryse Condé och hon verkar vara vid god hälsa. Man kanske ska ändra sin gissning?

Nobelpriset är alltid kul när man jobbar i bokbranschen. Under min tid i bokhandel så hade vi alltid en massa kunder som lyssnade på utannonseringen hos oss för att sen rusa iväg och köpa de exemplar vi råkade ha i lager.
På biblioteket har vi en liten miniatyrvariant med några kulturtanter som kommer dit och lyssnar. Oftast brukar vi ha något ex av författarens böcker. Sist vi inte hade det så var det ovan nämnda Pinter men jag tror det knappt fanns nåt på svenska av honom vid det tillfället.

En annan kul del av Nobels litteraturpris är de obligatoriska intervjuerna med "mannen på gatan". Jan Berglin illustrerade det fint i en stripp där en man utbrister: "Varför ger dom det aldrig till nån man känner till?*"
Alltid samma raljerande om att Astrid minsann borde ha fått priset kombinerat med en total omedvetenhet att man som  någorlunda litterärt intresserad anser att val som Pamuk och Lessing gränsar till populistiska.
"Mannen på gatan" borde fatta att priset inte handlar om popularitet. Om man inte känner till författaren, och det erkänner jag glatt att jag flera gånger inte gjort, så får man ta det som en läsrekomendation från en väldigt bra källa.
Det värsta som kan hända är att man hittar en ny favoritförfattare.

P.S Kom igen Horace. jag sätter en tusenlapp på Condé. Jag borde få odds på runt 150 gånger pengarna. Vi splittar, jag lovar.
D.S

Edit: Jag ser nu att kollegan hade fel. Det är fortfarande klockan 13 som gäller.






* "Känner till: Astrid Lindgren, Jan Guillou och Clas Ohlson i Insjön"

Kommentarer
Postat av: Kollegan

Jag måste bara få inflika att även jag blev förvånad över att Nobelpriset skulle tillkännages klockan 12 eftersom det alltid har varit klockan 13. Källan till denna felaktiga uppfattning råkar vara en av landets allra största morgontidningar, Svenska Dagbladet. Så ofta som dom lunchar med Horace kan man tycka att de borde kunna få tiden rätt...

2008-10-06 @ 18:05:59
Postat av: saom

Clas Ohlson! Mycket roligt.

2008-10-07 @ 22:06:14
URL: http://saom.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0