En vanlig morgon med IT

Informations Teknologi. Gotta love it. När det fungerar så gör det mitt jobb enkelt, när det strular så gör det jobbet till ett helvete.
Här i dagarna har vi uppdaterat programvaran vi använder på biblioteket. Vi är nu välsignade med BookIt 5.5. Den största skillnaden från 5.0 tycks vara att ikonerna ser helt annorunda ut och jag hittar inte längre vad som är vad. Nån någonstans anser väl att det är någon form av framgång.
Uppdateringen gick smidigt och var till min stora förvåning klar på utsatt tid. Än mer förvånad blev jag när allt verkligen fungerade som det skulle. Nöjd och glad jobbade jag på.
I morse så ringde huvudbibliotekets datatekniker till mig. Det är nästan aldrig en bra sak. Jag har fått rollen som vår lokala datatekniker eftersom jag har grundläggande kunskaper. Ett problem är dock att teknikern har fått för sig att jag kan mer än vad jag gör så när han guidar mig per telefon hoppar han ofta över hela led i processen. Jag försöker förgäves hänga med men vi blir båda mer och mer frustrerade. "Men hur kommer jag åt den funktionen?", "Ska jag in på kommandotolken?".

Samtalet i morse:
"Vilse, du måste ändra några parametrar för att få allt att funka"
"Men allt funkar ju?"
"Andra har haft problem så följ med i vad jag säger"

Här följer en lång instruktion om att ändra siffror i routern Efter ett jävulskt långt lösenord så lyckas jag ta mig in och gör de ändringar jag blivit ombedd att göra. Trycker på save settings.

"Ok starta om datorn och logga in"
Jag gör som jag blivit ombedd och helt plötsligt kan jag inte komma åt vår domän.'
"Vafan! Jag kommer ju inte in!"
"Jag trodde det skulle hända"
"Men varför sa du inget då!"
Tystnad.
"Du måste rycka ur sladden ur routern. Sen kanske det funkar"
"Du skämtar?"
Han skämtade inte.

Vår router finns ett antal huslängor bort i skolan. Dess placering skulle gjort en gammal Berlinchef inom CIA stolt. För att hitta dit måste man låsa upp ca 15 dörrar, bana väg mellan skräniga högstadieungar, lokalisera rätt rum, låsa upp dörren märkt "städskrubb", flytta på Omars städvagn som är parkerad där och till sist ta sig in i serverrummet.
Jag tar mig dit och lyckas lokalisera routern som gömmer sig i ett av femton späckade rack med IT utrustning. Jag startar om den och tar mig tillbaka samma väg jag kom.

Söte Jesus. jag kan logga in... En stor lättnad infinner sig.

En vanlig morgon. Med Informationsteknologi.

Kommentarer
Postat av: danne

Hej Vilse.



Hittade denna blogg tack vare valterego. Du (den) tillhör redan favoriterna. Vill inget särskilt bara framföra min uppskattning



mvh danne

2008-09-29 @ 05:29:13
Postat av: Vilse

Hej Danne och tack för dina snälla ord. Titta gärna in då och då eftersom jag kommer fortsätta förmedla den milda galenskapen från mitt yrkesliv.

Mvh

Vilse

2008-09-29 @ 18:06:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0