Prinsessallergi

För nåt år sen blev min kollega tillfrågad om hon kunde hålla bokskola för en sex-års grupp. För den oinvigde så är bokskola en liten lektion i vett och etikett på biblioteket. Man lär ut hur man ska handskas med böcker för att de ska hålla och såna viktiga saker som att man inte stoppar in en bok på måfå i hyllan.
I normala fall brukar vi ha det någonstans i lågstadiet men vi gjorde ett undantag den här gången.
Kollegan började leta i den bibliotekspedagogiska litteraturen om tips för bokskola för så små barn. Det fanns en del och jag var med och sållade. Hon hittade en variant som vi båda tyckte var riktig vettig. Den gick ut på att man skulle förklara vad böcker var allergiska mot (vatten, husdjur ,hårdhänt behandling etc). Skitsmart tyckte jag.

Dagen kom och kollegan samlade gruppen i barnrummet. Hon började pedagogiskt att fråga om det fanns nån som var allergisk i klassen. En lite flicka viftade energiskt med handen och svarade sen:
"Jag är allergisk mot prinsessor"

Jag önskar jag varit på plats. Fröknarna hade sett ut som frågetecken. Vid närmare utfrågning visade det sig att barnen inte hade nån koll på vad en allergi vad för nåt. Var prinsessorna kom ifrån är än idag ett mysterium.
Kollegan som är snabbtänkt och anpassningsbar fick genast hitta en ny metod att använda. Jag hoppas att barnen lärde sig nåt om bibliotek.

Idag tar vi inte emot så små barn på bokskola. Jag hoppas dessutom att den lilla flickan inte lider allt för mycket av sin allergi.

Kommentarer
Postat av: Valterego

Årets bästa blogg, tror jag minsann. Ska följas med spänning. Rock on!



//Erik

2008-09-09 @ 01:16:43
URL: http://www.valterego.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0