Jag är Vilse.

Kalla mig vilse.
Ni får ursäkta men jag har alltid älskat Melvilles lakoniska inledningsmening till Moby Dick. Intressant nog så avskyr jag själva boken. Jag finner den långtråkig helt enkelt.
Hursomhelst så är det jag som är Vilse. Jag arbetar på ett bibliotek i ett litet samhälle några mil utanför en större mellansvensk stad. Man kan väl kalla oss för en liten filial med våra 16000 volymer och tre anställda.
Vi som jobbar där är en bibliotekarie, en biblioteksassisten (jag) och vår vikarie.
Bibliotekarien och jag har jobbat ihop i sju år och blivit ett sammansvetsat team som kan lösa de flesta problem vår gemensamma vardag ger oss.
Att jobba i ett litet bibliotek är en annorlunda upplevelse än att arbeta på ett stort. Sysslorna är desamma men vi får även hantera en hel del saker som ligger långt från traditionell biblioteksverksamhet. Vi ligger mitt i samhället i anslutning till ortens högstadieskola och vi får in en hel del besökare som behöver hjälp i sin vardag. Det är inte ovanligt att man får hjälpa till att fylla i ansökningsblanketter till försäkringskassan, radera SMS från en överfull mobil eller hjälpa en darrig farbror adressera ett kuvert.
Misstolka mig inte. Jag klagar inte. Jag gillar att folk ser oss som en oas dit man förutsättningslöst kan gå för att få hjälp och information. dagens samhälle behöver såna platser, framförallt för dom som inte kan navigera automatiska telefonlabyrinter utan hjälp.
Här är iallafall mina betraktelser över vardagen och litteraturen.
Välkommen till biblioteket.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0