Fräls oss ifrån frälsning.

Idag satt jag jag i godan ro och åt min lunch när det knackade på fönstret. Eftersom våra låntagare är notoriskt dåliga på att förstå skillnaden mellan stängt och öppet antog jag att det var en av dem med en kasse böcker som skulle återlämnas. När jag gick bort till fönstret såg jag att det var en karl som viftade med en tidning och pekade uppfodrande på dörren. Tidningen han höll i hette Världen idag och ett diffust minne sa mig att det var nåt kristet över den.
Precis vad jag behövde, ett jehovas vittne mitt i lunchen...
Jag släppte in honom för att ta reda på vad saken gällde. Till en början fattade jag ingenting. Han hade en rätt bred östeuropeisk brytning och det enda jag lyckades förstå var att han var upprörd över vår adress av alla underliga ting att vara upprörd över.
Perfekt. Ett upprört ryskt jehovas vittne mitt i lunchen....
"Nej. Jag är brevbärare" sa han och viftade mer med tidningen.
Ok, blev saken bättre eller sämre av det tänkte jag. En upprörd rysk brevbärare?

När språkförbistringen lagt sig så klarnade det hela. Han var tidningsbud och hade försökt dela ut Världen idag till oss på morgonkvisten. Eftersom vi saknar både brevlåda och kännedom om prenumeration på kristna morgontidningar så hade det inte gått så bra för honom.. Jag blidkade honom genom att lova att prata med hans chef om hur leveransen av sagda tidning skulle ske i fortsättningen. Han gick iväg nöjd och lämnade mig konfunderad. Var i helskotta kom tidningen ifrån? Varken jag eller kollegan hade plötsligt drabbats av fromhet och beställt en prenumeration.

Efter en timmas telefontag fick jag tag på hans chef. Hon försvarade sig med att hennes firma enbart levererade de tidningar som beställts men hon kunde ge mig kundnumret som hörde ihop med prenumerationen.
Jag kollade hemsidan och hittade telefonnumret till kundtjänst. Ett uppsalanummer. Saken började klarna.
Världen idag är en tidning som säger sig ha en allmänkristen profil men lite googlande visar att det finns tydliga kopplingar till livets ord. Chefsredaktör är Ruben Agnarsson som tidigare var informationschef för livets ord och redaktör för deras tidning Maganzinet. Ordförande i tidningens styrelse är den inte helt obekante Ulf Ekman.
Ju mer jag läste om Världen idag desto mer irriterad blev jag. Varför skulle vi tillhandahålla en tidning som öppet stöder Åke Green och bedriver smutskastningskampanjer mot homosexuella?

Jag ringde deras kundtjänst och frågade hur det kom sig att vi fått tidningen skickad till oss. Damen i telefon upplyste mig om att någon anonymt givit oss en helårsprenumeration. Lucky us. Ett år med Världen idag kostar enligt hemsidan 1395 riksdaler. Borde man inte kolla med mottageran av en sån gåva innan man spenderar såna pengar?
Hursomhaver lyckades jag få kundtjänsttanten att avsluta prenumerationen. Lite surt frågade hon vad hon skulle göra med pengarna. Jag önskar jag svarat att hon skulle donera dem till RFSL men jag sa att det fick hon ta med personen som betalat dem och la på luren.

Ett tips till alla fundamentalistiska kristna: kolla vem ni ger prenumationer till. Det kan vara så att det sitter en sur Vilse med Richard Dawkins samlade verk som mottagare.

Kommentarer
Postat av: Kajsa

Shit, vad galet!

2009-03-03 @ 00:30:28
URL: http://fridayforever.blogg.se/
Postat av: Vilse

En vanlig dag i mitt liv :) Den här bloggen håller mig någorlunda normal.

2009-03-03 @ 00:43:50
Postat av: Erika

Du har ju mer action i ditt liv som bibliotekarie än jag i mitt liv som IT-konsult. :)

2009-03-03 @ 09:21:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0